به گزارش شهرآرانیوز؛ در روزگاری که بحران آب مشهد وارد مرحله جدی تری شده و دست اندرکاران هم گاه و بیگاه با هشدارهایی برای صرفه جویی در مصرف آب میکوشند شهروندان را برای فائق آمدن بر این مسئله با خود همراه کنند برخی شهروندان در نیم روزی تابستانی به امور مشترکین آب مناطق ۲ و ۴ مشهد آمدهاند و شکایاتی را مطرح کردهاند. در این اوضاع و احوال سخت معیشت، برخی شهروندان از افزایش قیمت مصرف آب میگویند تا به گمان آنها با این اهرم، مردم آب کمتری مصرف کنند.
گلایههایی که البته فقط به موضوع گرانی آب خلاصه نمیشود. تأخیر در اجرای درخواست تعویض کنتور یا جانمایی کنتور جدید و پیگیریهای این حوزه که گاه نتیجه گیری آن فقط به صورت حضوری امکان پذیر است و در فضای مجازی یا تلفنی هیچ پاسخی به ارباب رجوع داده نمیشود.
اخطار قطعهای ناگهانی، محاسبه نرخ آزاد و سرسام آور آب بها به ویژه برای واحدهای مسکونی که در حال بازسازی است، فشار پایین آب در برخی محلهها همچون ادیب، استفاده اجباری از پمپ آب و... از دیگر گلایههای مردمی است که در بررسی میدانی سرزده خبرنگار صدای مردم شهرآرا به دفاتر امور مشترکین آب محلههای گاز و امامیه مطرح میشود.
در اوایل صبح که هنوز کرکره مغازه کاسبان تک و توک بالا کشیده شده، دورتادور امور مشترکین آب منطقه ۲ در محله گاز را خودروهای متعدد شهروندان و کارمندان احاطه کرده است. درون مجموعه مملو از جمعیت است. به دلیل وجود سیستم نوبت دهی نظم و ترتیبی برقرار شده است. خودم را مشترکی معرفی میکنم که درخواست نصب اگو برای آپارتمان کوچکش دارد.
اما مشکل این زن جوان هم که این وقت روز او را به این دفتر کشانده، شنیدنی است: شوهرم کارگر یکی از کارخانههای محدوده شهرک صنعتی است و صبح علی الطلوع سرکار میرود. به همین دلیل من مجبور شدهام برای قبض آب آپارتمانمان که هیچ وقت بیشتر از ۵۰ هزار تومان نبوده خودم اینجا مراجعه کنم، چون این دفعه قبض آب خانه ما ۴۰۰ هزار تومان آمده است. آمدهام ببینم چرا این قدر مبلغ زیاد شده است؟
او به قرائت نادرست برخی کنتورخوانها نیز اشاره دارد و برای گفته هایش شاهد مثالی میآورد: اصلا از کجا معلوم این کنتورخوانها قرائت کنتورشان درست باشد؟ برای همسایه ما که در خیابان وحدت است همین طور اشتباه کردند بعد با کلی دوندگی و سند و مدرک اثبات کرد که کنتورخوان اشتباه کرده است.
مراجعه کننده دیگری نیز از برخورد برخی متصدیها حسابی ناراحت است. میگوید: درست است که تعداد مراجعه کننده زیاد است و سرشان آن قدر شلوغ است و لحظهای آرام و قرار ندارند، اما گاهی این قدر بد برخورد میکنند که واقعا مشکلت یادت میرود. او پیشنهادی نیز دارد: اصلا این تلفن و فضای مجازی برای چیست؟ اگر چند نفری به امثال من تلفنی پاسخ بدهند اینجا این همه شلوغ نمیشود، یا حداقل توضیح بدهند چه مدارکی برای نصب کنتور یا سایر موارد باید همراه داشته باشیم.
مردی که به دیوار تکیه داده است نیز علت حضورش را این طور توضیح میدهد: خدا شاهد است یک ماه قبل درخواست تعویض کنتور دادم، اما تا حالا هیچ خبری نشده است. نمیدانم چرا کسی نظارت ندارد. دغدغه و گلایه دیگر شهروند سن و سال دار، اما متفاوت است.
او که برای تقسیط قبض یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی اش به این مجموعه مراجعه کرده است علت حضورش را این طور بیان میکند: خواسته ما از شرکت آب وفاضلاب این است که برای پرداخت این قبضها با مردم راه بیاید. این مشترک آب وفاضلاب در ادامه میگوید: گاهی در محدوده خیابان مسلم، آب ناگهان قطع میشود، پیگیری کردیم گفتند قطعی سراسری آب نیست در این باره اگر شرکت آب تصمیم دارد که آب را قطع کند بهتر است به مشترک از قبل اطلاع رسانی کند.
جنس گلایههای شهروندان در امور مشترکین شرکت آب منطقه ۴ مشهد در محله امامیه قاسم آباد با شعبه مشابهش در محله گاز، یکی است. زن جوانی که ساکن محدوده خیابان خادم الشریعه است، از افزایش قیمت ناگهانی آب، حسابی شاکی است. او میگوید: قبض آب منزل ما که یک زن و شوهر هستیم و تا حالا بیشتر از ۳۰ هزار تومان نبوده ۵۰۰ هزار تومان شده است. این افزایش قبض باید دلیلی داشته باشد. گلایه ما از این جهت است که در مصرف ما به هیچ عنوان تغییری ایجاد نشده است. دیگر مراجعه کننده نیز از نبود سیستم پاسخ گویی منظم امور مشترکین شعبه امامیه حسابی شاکی است.
او میگوید: این دفتر آب منطقهای امامیه با این همه جمعیت یک دستگاهی ندارد که درست و حسابی نوبت بگیریم و طبق نوبت پاسخمان را بدهند. فقط دو نفر برای پاسخ گویی به این همه مراجعه کننده گذاشتهاند؟ دغدغه دیگر این شهروند مبلغ قبوض است. او در ادامه میگوید: برای یک واحد مسکونی نود متری برای یک سال قبض ۲۱ میلیون تومانی آب آمده است. از متصدی جوان این واحد برای این قیمت زیاد میپرسم، پاسخ میدهد که بنایی داشتید، طبق تعرفه نرخ آزاد محاسبه شده است.
شهروند دیگری هم از فشار کم آب در محدوده ادیب جنوبی شاکی است. او درباره مشکل محله اش میگوید: حساب آمدوشدم به این مکان از شمارش خارج است. محدوده خیابان ادیب جنوبی فشار آب پایین است. همسایهها مجبور شدهاند پمپ آب خریداری کنند. مشکل دیگر سوسکهای فاضلابی است. در خیابان اندیشه ۶۰ و هم زمان با گرم شدن هوا سوسکهای فاضلابی به داخل خانهها وارد میشوند. هرقدر سم و انواع حشره کش استفاده کردهایم فایده نداشته است.
او مشکل دیگری را نیز مطرح میکند: منزل برادرم در خیابان حجاب ۶۲ است. کانال فاضلاب این محدوده بوی بسیار نامطلوبی دارد. ما هر وقت به منزل برادرم میرویم تحمل این بو برای همان ساعاتی محدودی که آنجا هستیم آزار دهنده است چه برسد به آنکه بخواهیم آنجا زندگی کنیم.
یکی دیگر از مراجعه کنندگان میگوید: حدود دو ماه است که برای تست کنتور واحد مسکونیام با این امور مشترکین تماس گرفتهام، با آنکه شماره پیگیری اعلام میشود کسی برای تست آن نمیآید. تشخیص اینکه کنتور نیاز به تعمیر یا تعویض دارد در صلاحیت من شهروند نیست. شرکت آب و فاضلاب مشهد باید اقدام کند.
اما قصه زن با دو بچه قدونیم قد هم با دیگر مراجعه کنندهها توفیر دارد. میگوید: در خیابان شاهنامه ۱۸ زندگی میکنم و همسرم بیمار است. همسایه کناری ما که منزلش، سی متر با خانه ما فاصله دارد از آب شرب و سالم برخوردار است، اما ما هیچ دسترسی به آن نداریم. شرکت آب به من گفت باید استشهاد محلی درست کنم تا انشعاب آب برای آپارتمان ما هم درنظرگرفته شود. خوب است که مسئولان کمی به فکر مردم مناطق دور افتاده هم باشند.